sunnuntai 22. syyskuuta 2013

BED

"Normaalille ihmiselle" laihduttaminen voi olla helppoa. Kunhan alkuun on päästy, on helppo pitää rytmiä yllä - toki takapakkeja voi tulla joskus, ja se on ymmärrettävääkin. Sellaisen kuvan olen saanut.

Mutta entä jos kärsit BED:stä?

Bed (Binge eating disorder) eli ahmimishäiriö.

Ahmimishäiriön oireet:

1. Toistuvat ahmimiskohtaukset
2. Kohtaukset ovat hallitsemattomia
3. Ruokaa ei oksenneta, mutta joskus ahmimista yritetään hallita jättämällä ateria väliin aamulla tai iltapäivällä, joka johtaa helposti uuteen ahmimiskohtaukseen iltapäivällä tai illalla
4. Syömisen salailu ja häpeän tunne

Lähde: Wikipedia

Minulla on BED. Häpeän sitä, ja tuntuu tuskalta kirjoittaa se tännekin. Lääkärissä en ole käynyt asian tiimoilta, enkä aiokaan. Yritän alkuun selvitä tästä itse. Jos en pysty, otan yhteyttä ammattilaisiin. Olen lukenut netissä BED:stä hyvin paljon, ja kaikki oireet täsmäävät minuun.

Saatan ahmia tolkuttomat määrät syötävää. Ahmin lisää ja lisää vaikka mahaan sattuisi ja oksettaisi! On vain sellainen  "pakko syödä" -tunne ja vaikka haluaisin lopettaa, en pysty. Lopputulos on se, että makaan sängyssä tuskissani. Häpeän tätä, enkä ole kertonut kenellekään. Siksi tämä tuntuu vapauttavalta avautua täällä blogissani. BED rajoittaa normaalia elämääni. Joskus tunnen niin pahaa syyllisyyttä itseäni kohtaan, etten halua lähteä kotoa pois.

Ymmärrätte varmaan, koska kärsin vakavasta BEDistä, laihduttaminen ei aina ole helppoa. Silloin kun ahmimiskohtaus tulee, laihduttaminen ei ole yhtään mielessä. Silloin ainut mielessä oleva asia on se, mitä ruokaa kotona on ja mitä pitää hakea kaupasta. Kesän lopulla olin laihtunut, ja tilanne näytti hieman valoisammalta. Nyt kuitenkin ollaan vajottu taas syvemmälle - ahmimiskohtauksia viime aikoina ollut ihan liikaa ja olen lihonut taas paljon. :(

Minä yritän nyt parantaa itseni, ja toivottavasti tämä blogin pitäminen ja tänne avautuminen tukee projektiani. Tästä lähin pidän tänne päiväkirjaa joka päivä.

Onko siellä ruudun toisella puolella henkilöitä, jotka myös kärsivät BEDistä tai jonkinlaisesta ahminnasta? Olisi mukava saada vertaistukea, keskustella aiheesta ja saada erilaisia näkökulmia, ehkä vinkkejäkin? :)





2 kommenttia:

  1. Ihana blogi!
    Minulla on BED ja olen huomannut nikotiinin auttavan. Vaikka tämä kuulostaa huonolta tekosyyltä polttaa tupakkaa. Niin se on totuus. Kun lopetin tupakoimisen BED puhkesi pahana vain muutamassa päivässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)

      Olen kuullut jostain aikaisemminkin, että tupakan polttaminen vie ruokahaluja. Jotkut tuttavanikin, jotka ovat lopettaneet tupakan polton, ovat sanoneet lihoneensa tupakan jättämisen jälkeen. Joten varmasti se on totta! Itse kyllä en pidä vaihtoehtona aloittaa tupakan polttamista, koitan löytää terveellisempiä ratkaisuja. :/

      Poista